Internett og sosiale medier blir stadig viktigere kommunikasjonskanaler for Eksportutvalget for fisk.
Nylig fikk russiske bloggere en eksklusiv «master-class» med stjernekokken Ilja Lazerson i Moskva. Ilja lovet en smakseksplosjon og det ble det, skriver Eksportutvalget for fisk (EFF) i en pressemelding.
Tidlig i november inviterte EFF bloggere til sildemaster-class i lokalene til Academia Del Gusto i sentrum av Moskva. Rundt 15 matbloggere møtte opp for å overvære og rapportere fra et kulinarisk teater med norsk sild og den kjente kokken Ilja Lazerson i hovedrollene.
Bruken av internett og sosiale medier er i rask vekst i Russland, og bloggere har på kort tid blitt viktige meningsbærere i det russiske samfunnet. I Russland har det vokst frem en gruppe bloggere som fokuserer på mat og kulinariske opplevelser, og EFF ønsket å vise disse hvor spennende og utradisjonell norsk sild kan være.
Sild har sterke og gamle tradisjoner i Russland. Dette er selvsagt vel og bra, men har også gitt silden et noe gammelmodig image. Dette forsterkes av at russere stort sett spiser sild på to måter: sild med løk, potet og rødbeter, eller ”sild under pelsen”, som er en sildesalat med rødbeter, potet, egg og ofte majones.
EFF har i sin strategi for Russland satt seg mål å vise at sild er et spennende produkt med mange muligheter og at sild er trendy.
St. Petersburg-kokken Ilja Lazerson demonstrerte til fulle at sild kan være både utradisjonell, spennende og trendy med sin nye kreasjon av lettsaltet sild med foie gras rullet i noriblad som en «sushi roll». Det var virkelig en smakseksplosjon som mange satte stor pris på, mens andre foretrakk sild uten foie gras.
Etterpå har bloggerne skrevet entusiastisk om sine opplevelser og presentert den norske silden som både mer spennende og trendy enn de hadde forventet. Mange nye bekjentskaper ble også knyttet underveis, ettersom bloggerne i all hovedsak lever i en virtuell verden og sjelden eller aldri møter hverandre. Utsagn som: - Er det du som er ”maxnicol” eller ”miranda_z” kunne man høre, og i bloggen til nettopp maxnicol kunne man etterpå lese følgende utsagn: ”Norwegian fish – connecting people”.