I høst gjennomfører Eksportutvalget for fisk tre ulike kampanjer i Norge: for sushi, hverdagsmiddag og julemat.
Sjømat er trendy, enkelt og like selvsagt til hverdag som til fest. Det skal, også i høst, vises at Eksportutvalget for fisk (EFF) i år satser mer enn 42 millioner kroner på markedsføring i Norge. Dette er en økning på over 50 prosent sammenlignet med 2010. I høst vil EFF lære nordmenn å lage sushi selv, velge sjømat med nye smaker til de enkle hverdagsmiddagene , og ikke minst skape stemning med sjømat til jul, skriver EFF i en pressemelding.
– Enkel og sosial sushi
I september har EFF jobbet med å øke forbruket av sjømat ved å friste med sushi som trendy mat. Nordmenn brukte i fjor hele 120 prosent mer penger på sushi sammenlignet med 2005. Denne mattrenden ønsker EFF å forsterke, blant annet ved å flytte sushi fra restauranter og til de norske kjøkkenbenkene.
– Målet har vært å vise at det er enkelt, og ikke minst hyggelig, å lage sushi hjemme, sier rådgiver Ragnhild Eriksen Heen i EFFs norgesavdeling.
– Spennende hverdagsmat
Budskapene om sushi blir etterfulgt av en kampanje der EFF løfter fram enkle og moderne hverdagsmiddager med laks, torsk og reker.
– Sjømatens vekstpotensial i Norge ligger i middagene vi spiser hjemme, og vi ser et stort behov for å vise spesielt familier med barn og unge par at sjømat er utgangspunktet for enkle og spennende hverdagsretter, sier Heen.
Sjømat i høytiden
Årets siste store kampanje handler om julehøytiden, da mange samler slekt og venner rundt matbordet. Gjennom julekampanjen ønsker EFF å gi forbrukere både lyst og evner til å servere sjømat i høytiden, både som middag med kveite og torsk og som pålegg med de mer tradisjonelle silderettene.
Satser i Norge
Budskapene om sushi, hverdagsmiddagen og julematen når forbrukerne gjennom flere medier denne høsten, både som reklamefilmer på TV, printannonser og i digitale kanaler.
I tillegg til reklame, inkluderer høstens kampanjer også ulike PR-aktiviteter for journalister som både omtaler og skaper våre nasjonale mattrender. Først ut var et sushiverksted i Oslo, der en rekke av landets fremste mat- og livsstiljournalister ble invitert, slik at de kunne bli inspirert og øke sin kompetanse om sushi.
– Slike aktiviteter har vi gode erfaringer med fra andre land. I tråd med den økte satsingen på det norske markedet, satser vi nå mer på dette også her hjemme, avslutter Heen.