Eksportutvalget for fisk vil bidra til at sild fortsatt er å finne på julens mange frokostbord og lunsjbuffeter. En reklamefilm om råvaren er et av tiltakene.
For første gang har Eksportutvalget for fisk (EFF) laget en reklamefilm om sild for norske TV-seere. Hovedbudskapet i filmen er at selv om de beste sildeoppskriftene gjerne holdes innenfor familien, deler vi gladelig med alle på godfisk.no.
– Det er uten tvil et stort løft, men film er et godt format til å formidle gode følelser knyttet til julesild og familietradisjoner, sier Lisbeth Bjørvig Hansen i EFF i en pressemelding.
Del av julekampanje
Sildefilmen kommer på TV de to siste ukene før jul og er en del av EFFs julekampanje, der tyngdepunktet i år ligger på sildepålegg.
– Vi ønsker rett og slett å sjarmere forbrukeren med sild, sier Hansen.
På nettsiden godfisk.no er juleartiklene allerede publisert. Der inspirerer EFF forbrukeren til å lage julegaver fra havet og sette sild på frokost- og lunsjbuffeten. Tradisjonelle og eksotiske sildeoppskrifter kommer som innstikk i ukeblad, og i tillegg jobber EFF for å gi råvaren positiv omtale på redaksjonelle flater.
Med alle disse elementene på plass, blir årets julekampanje den største satsingen EFF noen sinne har gjort for sild.
Romjulsmiddager
I tillegg til sild, løfter EFF også torsk og kveite i årets julekampanje, og da som råvarene for lettere og spennende middager i romjulen. EFF har fått utviklet oppskrifter med ovnsbakt torsk på asparges og bacondadler, samt ovnsbakt kveite med eplesmørsaus og byggrisotto.
– Vi tror mange ser seg om etter noe lettere til julens festmeny, og da kommer sjømat til sin rett. I tillegg er dette oppskrifter som er lette å lykkes og imponere med, sier Hansen.