Flere nye nettsider for norsk sjømat

Illustrasjonsfoto: Tilberedt rett med torsk. Foto: Frederike Arndt / Norwegian Seafood Council

Helt nye nettsider fra Norges sjømatråd, gir konsumenter i alle viktige markeder oppskrifter, tips og historien om opphavet til den norske sjømaten.

– Vi er en sjømatnasjon, en markedsføringsorganisasjon og vi har et samlende budskap om opphavet til den norske sjømaten, sier Johan Kvalheim, Norges sjømatråds utsending til Frankrike.

Han lanserte nylig nettsiden poissons-de-norvege.fr, den franske versjonen av forbrukersiden Godfisk.no, med oppskrifter, tips og historien om den norske sjømaten, skriver Norges sjømatråd i en pressemelding.

– Vi skal vinne verden for norsk sjømat! Da er det viktig at vi har en kanal der vi inspirerer og kommuniserer tydelig hva det er med norsk natur, kultur og forvaltning som gjør at sjømaten blir så god og hvorfor miljøbevisste forbrukere kan spise den med god samvittighet, sier Kvalheim.

Felles utvikling av nettsider om norsk sjømat

Frankrike er blant de første i løypa, men denne våren lanserer Sjømatrådet nye nettsider for konsumenter i totalt 15 viktige markeder for norsk sjømat. Nettsidene i Brasil og Frankrike er allerede lansert, mens Russland, Tyskland, Italia og Portugal er på plass før påske.

– Websidene er utgjør en del av mediemiksen i alle de viktige markedene for norsk sjømat. Det er viktig at vi har en felles profil i de ulike markedene, slik at konsumentene alltid kjenner igjen avsenderen. Derfor har vi hatt et felles utviklingsløp for alle de nye nettsidene, sier kommunikasjonsrådgiver Lars Fredrik Martinussen i Norges sjømatråd.

– Fellesprosjektet skaper synergieffekter

Internett er en stadig viktigere kilde når forbrukere skal velge råvarer og tilberede mat, spesielt gjelder denne unge konsumenter. Noen funksjoner er viktige og funksjonelle for forbrukeren, men kostbart å utvikle for det enkelte markedet. Dette gjelder for eksempel muligheten for å justere oppskriften etter antall porsjoner og gjøre nettsidene tilpasset for mobiltelefoner.

– Dette fellesprosjektet, ledet fra Sjømatrådets hovedkontor i Tromsø, har skapt synergieffekter som har gitt kontorene i det enkelte markedet mye for pengene. Det har også sikret oss at vi forteller det samme om det norske opphavet når vi kommuniserer i ulike markeder, sier Martinussen.