Innovative Kinesiske måltider med Norsk Laks

Lakserett i Kina. Foto: Norwegian Seafood Council

Eksportutvalget for fisk skal i høst kjøre promosjonen "The Eight Immortals Crossing The Sea" for Norsk Laks i Kina.

Fra August til slutten av Oktober 2009 kan man i Beijing få muligheten til å oppleve nye og innovative Kinesiske retter med Norsk laks ved flere utmerkede restauranter i byen, melder Eksportutvalget for fisk (EFF). Denne promosjonen er kalt ”The Eight Immortals Crossing The Sea”, og er inspirert av et kjent sagn (folkeeventyr) i Kina.

Historien bak konseptet

"The Eight Immortals Crossing The Sea" har sitt opphav som en samling av historier fra ulike Kinesiske dynastier. Kort fortalt følger historien 8 karakterer (The Eight Immorrtals) og deres reise over havet. Det blir videre beskrevet hvordan disse karakterene brukte ulike måter/objekter for å fullføre sin ferd. Av denne historiske fortellingen følger et hverdagslig ordtak som lyder: "Når noen forsøker å fullføre samme oppgave gjennom ulike metoder, følger de prinsippene til de 8 udødelige som krysset havet".

Norsk laksemåned med åtte retter

Den Norske laksemåneden følger konseptet til "The Eight Immortals Crossing The Sea", hvor hver deltakende restaurant viser til 8 ulike retter som inneholder Norsk laks i deres menyer. Restaurantene har her hatt en unik mulighet til å bruke deres ekspertise innen mat - og kokkekunst in en kreativ setting, hvor de står frie til å presentere deres egne oppfatninger rundt "The Eight Immortals Crossing The Sea".

Målet for denne promosjonskampanjen er å skape en større kjennskap til - og preferanse for Norsk laks som en perfekt fiskeingrediens for ulike Kinesiske retter. Et videre mål er å popularisere Norsk laks blant Kinesiske restauranter, samt å skape en sterkt kjennskap og motivasjon for produktet blant Kinesiske kokker - og konsumenter.

Deltakelse

Promosjonene blir styrt av Eksportutvalget For Fisk i Kina. Huajia Yiyuan er den første restaurant-kjeden som har startet sin promosjonskampanje i August, der en vellykket media-event ble avholdt ved kjedens nyeste restaurant den 13. August. På kjedens menyer kan man finne Norsk laks med Ma Tofu, og til og med råe laksesandwicher dyppet i sjokolade, en rett som viste seg å være overraskende velsmakende. Tilbakemeldingen fra kokker, konsumenter og media er meget positiv.

Så langt har fire restaurantkjeder allerede meldt sin promosjonsdeltakelse for "The Eight Immortals Crossing The Sea". NSEC anbefaler nordmenn som befinner seg i Kina til å oppsøke disse for å oppleve norsk laks i en meget spennende vri.

Huajia Yiyuan (promosjon i August)
Da Zhai Men Wanliu (promosjon i September)
Marco Polo Hotel (promosjon I Oktober)
Kong Yi Ji 798 Outlet (promosjondato ikke fastlagt)