Laks skal bli kinesisk sommermat

Laksesushi på skjærefjøl. Foto: Astrid Hals / Norwegian Seafood Council

I sommer starter Norges sjømatråd sin største kampanje noensinne i Kina.

Kampanjen fokuserer på sashimi av laks og går i storbyene Beijing, Shanghai, Guangzhou og Hong Kong, melder Norges sjømatråd.

– Med et nytt grafisk design skal vi satse utendørs. Du vil se reklame med den norske laksen på buss- og metrostasjoner, men også i butikker og i 111 restaurantkjeder. Til det bruker vi alt fra hylledelere, bordmatter, bordkort, flagg og etuier til chopsticks, forteller fiskeriutsending til Kina Sigmund Bjørgo.

Det er ikke tilfeldig at Norges sjømatråd satser på den kinesiske sommeren.

– Sommeren er høytid for sashimi i Kina. Da blir det veldig varmt, og luftfuktigheten er høy. Kineserne er opptatte av at maten skal ha en funksjon. Et kjølig og lett måltid med sashimi passer veldig godt da. «Norsk laksesashimi tar deg med til ditt kjølige sommersted», heter det fra oss. Vi vil at det skal være laks kineserne tar med seg, sier Bjørgo.

Inni restaurantene håper Norges sjømatråd at det skal bli laksefest.

– I de 20 restaurantkjedene vi samarbeider med, blir det Norwegian salmon festival. I restaurantene i disse kjedene blir det blant annet spesialmenyer med kun norske lakseretter.

De fire satsningsbyene har over 70 millioner mennesker.

– Laksekonsumet er høyt og voksende. De kjenner allerede produktet godt, så målet vårt er å få de til å spise det oftere, sier Bjørgo.

Kinesernes totalkonsum av fersk laks var om lag 55 000 tonn i 2013 og har vokst med tjue til tretti prosent de siste årene.