Sliter med salget av hvalkjøtt

Kvalfangerene i Norge sliter med å få solgt hvalkjøttet. Årsaken er dårlig markedsføring, mener fangstnæringa.

Kvalfangerne er ikke fornøyd med markedsføringa av kjøttet. Markedsrådet for hval svarer at de har for lite penger til markedsføring, melder NRK Nordland.

Felles markedsføring med laks

For hvert kilo kjøtt som leveres går det ei krone til markedsføring. I år har disse pengene blitt brukt til ei felles markedsføring av kvalkjøtt og laks. Det reagerer fangerne på:

– Vi ser jo gjerne at kval markedsføres alene. Vi har lite oppmerksomhet når det gjelder markedsføring, og når vi gjør et stunt vil vi gjerne være alene på banen, sier formann i Norges småkvalfangarlag, Bjørn Hugo Bendiksen.

Markedsrådet for hval sier derimot at ei felles markedsføring med laks, har vært avgjørende for å ha hatt råd til å drive med den virksomheten de gjør:

– Avgiften som kommer inn er jo per omsatt kilo. Og vi så ganske tidlig at det kom til å bli en begrensa fangst i forhold til det kjøperne hadde signalisert. Så det å gamble med å sprenge budsjettene sine er ikke særlig lurt. Derfor gikk vi ut for å finne samarbeidspartnere, sier leder i Markedsrådet for hval, Lise Mangseth.

Ønsker eget salgslag

Norges småkvalfangarlag på sin side, ønsker å etablere et salgslag for kvalkjøtt:

– Vi tror det kan være veien å gå. For vi er ei lita næring, og med mange frambydere inn mot matvarekjedene blir hver enkelt veldig små, sier leder i Norges småkvalfangarlag, Bjørn Hugo Bendiksen.

I dag ble årsmøtet i Norges småkvalfangarlag avslutta i Svolvær, og der hadde fiskeriminister Lisbeth Berg Hansen med seg neste års kvote, melder NRK.

Kvoten for 2010 blir på 1200 dyr.