Promoterer laks og makrell

Eksportutvalget for fisk løfter fram norsk laks og makrell i årets sommerkampanje.

Med annonser og oppskriftshefter frister Eksportutvalget for fisk (EFF) nordmenn til å legge laks og makrell på grillen. Budskapene er at det er lett å lykkes med laks på grillen, og at makrell er sommerens favoritt.

– Selv om de første annonsene står på trykk allerede i månedsskiftet mai-juni, er strategien å komme sterkest inn med disse budskapene på høyden av den norske grillsesongen. Da ser nordmenn etter alternativ og sunnere grillmat, sier Lisbeth Bjørvig Hansen i en pressemelding fra EFF.

Derfor kommer det største annonsetrykket i riksaviser i juli måned.

Bevisste valg av medier

Med to utvalgte arter og to budskap, har EFF også to målgrupper i sommer.

Budskapene og oppskriftene om laks som grillmat, skal først og fremst nå barnefamilier. I tillegg til i riksaviser, vil du derfor kunne se annonsene «Laks på grillen» i magasiner rettet spesielt mot kvinner og småbarnsforeldre.

Budskapet om makrell som sommermat er på sin side rettet mot en mer voksen målgruppe, og fortelles derfor i helgemagasiner som D2 og A-magasinet.

Oppskriftshefter

EFF bruker ikke bare annonser i aviser og magasiner for å vinne sommerlandet for laks og makrell. Flere enn en halv million nordmenn får også oppskriftshefter i butikk eller sammen med et ukeblad de kjøper eller abonnerer på.

Det er ikke bare den økte potten til markedsføring i Norge, som gir EFF så gode muligheter til å løfte sjømat opp i bevisstheten hos norske forbrukere. Det store medietrykket er også et resultat av at EFF allerede i fjor bestemte seg for å utvikle annonser og oppskriftshefter som fungerer også denne grillsesongen.

– Her har vi jobbet langsiktig, slik at vi får mest mulig markedsføring for midlene, sier Bjørvig Hansen.