– Sushi har blitt en nasjonal mattrend

Laksesushi på skjærefjøl. Foto: Astrid Hals / Norwegian Seafood Council

Hver fjerde nordmann lager sushi hjemme. Få mattrender har vokst raskere enn sushi har gjort de siste årene.

– Vi har sjelden sett en trend vokse så fort og så voldsomt som sushien nå gjør, sier konsumentanalytiker Asbjørn Warvik Rørtveit i Norges sjømatråd i en pressemelding.

En undersøkelse som Norstat har gjennomført for Sjømatrådet, viser at 40 prosent av nordmenn har spist sushi i løpet av det siste året.

Sushi foran pizza i Paris

– Dette skjer ikke bare i Norge, men som en global trend der sushi bli mer og mer utbredt i den vestlige verden, sier Rørtveit.

Den globale trenden illustreres godt av det faktum at franske cateringsbedrifter nå leverer mer sushi enn pizza på dørene i Paris. Fra Norge forteller Handelsbladet at en undersøkelse fra Nielsen viser at omsetningen av sushi som ferdigmat økte med hele 82 prosent i løpet av fjoråret.

– En ny nasjonal mattrend

Suksess som ferdigmat og catering til tross: Den viktigste bevegelsen sushi har gjort de siste årene er fra restaurantbord til kjøkkenbenker. Norstat-undersøkelsen til Norges sjømatråd viser at 25 prosent av dem som har spist sushi i løpet av det siste året, også har laget sushi selv, og tre fjerdedeler av oss synes at det er ganske eller veldig lett å lage sushi hjemme.

Agnete Ryeng fra forskningsinstituttet Nofima forsker på sushitrenden, og mener sushi har gått fra å være et byfenomen til å bli en ny nasjonal mattrend.

– Tilgjengeligheten øker raskt, så nå er det stadig flere som har prøvd å lage sushi og erfart at de mestrer det. Da utfordrer sushi raskt både taco og pizza. Også disse mattrendene startet som eksotisk mat på restauranter før de erobret sofakrokene og fredagskveldene våre, sier Ryeng.