Giske sparket i gang laksekampanje

KINA: – Vi skal styrke vår posisjon i det kinesiske markedet.

Det sa nærings- og handelsminister Trond Giske, da han på et supermarked i Beijing, markerte starten for en kampanje for norsk laks.

Nysgjerrige kinesere var ikke redde for å smake da statsråden bød dem på fersk norsk laks mens de handlet dagligvarer på et supermarked i utkanten av den kinesiske hovedstaden.

– Dette lover bra for framtidig norsk eksport, sa en fornøyd handelsminister etter seansen.

Les også: Rødt og laks skal selge Norge under EXPO 2010 12.01.2010
Les også: – Handelsavtale med Kina høyt på prioriteringslista 13.01.2010

Sjømat er blant Norges viktigste eksportvarer til Kina, og det eksporteres årlig norsk sjømat for over 1 milliard kroner til det kinesiske markedet. I fjor økte den norske lakseeksporten til Kina med i underkant av 60 prosent.

Norge er markedsleder på laks i Kina. Fisken sendes hovedsakelig fersk fra Norge med fly, og er i ferd med å bli kjent blant kineserne. Formålet med den nye kampanjen er å øke denne kjennskapen ytterligere.

Fisken kan kjøpes i moderne super- og hypermarkeder. De fleste kinesere spiser laksen rå som sashimi eller sushi, men den brukes også i økende grad i kinesiske retter.

– Vi skal beholde og styrke vår posisjon i det kinesiske markedet, sier Giske. - Derfor er det også viktig å få på plass en god handelsavtale med landet.

Forhandlingene startet i 2008, og Norge kan bli det første landet i Europa som får på plass en handelsavtale med kineserne. En slik avtale vil legge grunnlag for at Norge kan ha fordeler av Kinas økonomiske fremgang, også på lang sikt.

Bakgrunn

  • Norge eksporterte i fjor 9500 tonn laks til en verdi av 314 millioner kroner til Kina, en økning på 36 prosent i volum og 57 prosent i verdi. Hoveddelen av dette var fersk laks. Til Hong Kong ble det eksportert 13 600 tonn til en verdi av 464 millioner kroner, en økning på 37 prosent fra året før.
  • Chile eksporterte i 2008 rundt 14 000 tonn fryst laks til Kina. Chile inngikk handelsavtale med Kina høsten 2006. Som et resultat av denne avtalen er tollsatsene for Chile allerede redusert (Chile har 6 prosent, Norge har 10 prosent toll på laks).
  • Makrell står totalt sett for den største eksporten til Kina, og denne går hovedsakelig til videreforedling til det japanske markedet.