Stor kunnskap om mat og matvaner

Aldri tidligere har forskere visst så mye om forbrukeres forhold til mat.

Mens fokuset tidligere var på enkeltprodukter og smak, har forskerne ved Nofima Mat de siste årene langt stadig mer vekt på å studere forbrukeres holdninger og preferanser, og disse faktorers betydning for smaksopplevelsen, melder Nofima.

I løpet av 2009 og 2010 har forbrukerforskerne ved Nofima Mat publisert 33 vitenskaplige artikler i internasjonale tidsskrifter innenfor områdene sensorisk oppfattelse og forbrukerforståelse. Dette er et svært godt tall for et fagmiljø bestående av syv forskere, mener Nofima.

Fra smak til matopplevelse

Forskningen spenner over en rekke områder. Felles for dem alle er kobling av data for å forstå hvordan matopplevelser påvirkes av forskjellige faktorer, som måltidets sammensetning, informasjon på pakninger, forventninger til smak og spisesituasjon.

Blant resultatene finnes eksempelvis svar på hvilke innovasjoner som er akseptable for tradisjonsmat, hvilke preferanser norske forbrukere har for spekeskinker, hva som påvirker vårt valg av epler, hva som er avgjørende for om vi liker lettvarianter av meierprodukter, hvordan porsjonstørrelse påvirker matinntak og hvordan laksesmaken endrer seg sammen med ulike sauser.

Foruten å kartlegge forbrukeres preferanser til respektive matvarer og måltider, jobber forskerne også med å utvikle modeller og programvare som bidrar til økt treffsikkerheten ved produktinnovasjoner, noe som også har resultert i flere publikasjoner.

EU-prosjekter gir økt publiseringsgrad

– De vitenskaplige arbeidene er et resultat av både nasjonalt og internasjonalt samarbeid. Spesielt har alle EU-prosjektene vi har deltatt i, bidratt til den høye publiseringen. I disse prosjektene har vi samarbeidet med dyktige forskere fra ulike europeiske fagmiljøer. I tillegg har vi finansiert forskningen vår med midler fra Fondet for forskningsavgift på landbruksprodukter og gjennom prosjekter finansiert av Norges forskningsråd. I disse prosjektene har vi hatt tverrfaglig samarbeid med norske forskere fra andre komplementære miljøer, sier en stolt programleder, Margrethe Hersleth, ved Nofima Mat.

I tillegg til de mange vitenskapelige artiklene har forskergruppen hatt 69 oppslag i massemedia under samme periode, og i januar 2011 vil de arrangere en temadag der resultater fra forskningen blir presentert. Temadagen vil i all hovedsak handle om forbrukeres reaksjoner på innovasjoner i mat.