Eksportutvalget for fisk har fått god respons tv-reklame i Norge.
Denne høsten kjører Eksportutvalget for fisk (EFF) den største kampanjen for norsk laks noensinne, rettet mot norske forbrukere. Etter første uke med tv-reklame, kan EFF kostatere at antall besøkende til nettstedet Godfisk.no fordoblet.
20.000 besøkende
Hilde Wøhni Joakimsen. Foto: Astrid Hals / Norwegian Seafood Council
– Tallene vi har fått for uke en av kampanjeperioden er svært bra, sier Norges-sjef i Eksportutvalget for fisk, Marit Stagrum Ottem, i en pressemelding. Fra et ukentlig besøkssnitt på 10 000, har besøkstallene for de norske sidene økt med over hundre prosent. Når vi etter en uke får over 20 000 besøkende til siden ser vi at kampanjen har sin tilsiktede effekt, sier Ottem.
Godfisk.no er for lillebror å regne i det norske mat-side tilbudet og norsk sjømat har et godt stykke igjen før man når Matprat sine 600 000 månedlige besøkende.
– Tallene for våre konkurrenter er gode å ha som noe å strekke seg etter. Der konkurrentene har kunnet utvikle kjennskap over år gjennom tung tv-eksponering har ikke vi hatt samme mulighet, men det endrer seg nå, slår Ottem fast.
32 millioner til markedsføring
I 2010 fikk budsjettene for innenlands markedsføring av norsk sjømat et kraftig løft. I år brukes over 32 millioner til markedsføring i Norge og bare i høst kjøres det kampanjer for norsk laks for over 10 millioner. Det medfører at man igjen har midler til å markedsføre norsk sjømat gjennom tv som er den kraftigste reklamekanalen.
– I tillegg til en dobling av besøkende, har vi en dobling av antallet besøkende som kommer direkte til siden istedenfor søkemotorer og bannerannonser. Det er et av våre store mål å øke kjennskapen til Godfisk hos nordmenn flest. Med en oppgang fra 20 til 40 prosent som kommer direkte til siden, ser vi at tv-reklamen har stor effekt på publikumskoblingen mellom sjømat og godfisk-sidene, sier prosjektleder Ragnhild Heen i EFF.
Norsk sjømat har ytterligere ti uker med tv-reklame foran seg og skal kombinere tv med nettaviser og mer tradisjonell trykt reklame i aviser og tidsskrifter. Norges-avdelingen er spent på utviklingen på godfisk-sidene og ikke minst på hvordan den økte oppmerksomheten omsettes i økt salg og konsum i Norge.
Les også: Starter stor kampanje for laks 15.09.2010
Les også: Joakimsen fra lotto til laks 26.08.2010