Fersk torskesuksess fra Saltstraumen

Fersk torskeloin fra Codfarmers er på vei til å gjenta Salma-laksens suksessoppskrift.

Salgstallene skyter i været, antallet butikker er mangedoblet – og nå er STRØM-torsken i finalen om å vinne den internasjonale «sjømatindustriens Oscar», forteller Codfarmers ASA i en pressemelding.

Etter drøyt fire måneder i butikksalg, er STRØM i ferd med å bli det nye navnet på fersk torsk, heter det i meldingen.

– Responsen har vært over all forventning. I november lanserte vi STRØM i seks supermarkeder Meny-Ultra i Oslo og Akershus, og salget har økt fra uke til uke. Innen utløpet av april er vi til stede i 160 dagligvarebutikker og supermarkeder i Norgesgruppen, sier administrerende direktør Harald Dahl i det norske havbrukselskapet Codfarmers.

Les også: – Et svært inspirerende prosjekt 25.10.2010

Les også: Lanserer varemerket STRØM® 14.10.2010

Meny-Ultra: - En av våre beste produktlanseringer i 2010

Selskapet har brukt flere år på å optimalisere oppdrett, slakting, pakking og distribusjon av denne eksklusive indrefileten; fersk skinn- og benfri torskeloin fra Saltstraumen utenfor Bodø, opplyser selskapet i meldingen.

– STRØM-torsken var en av våre beste produktlanseringer i 2010, sier kategoriansvarlig Thore Bertelsen i Meny-Ultra. Han har 35 års erfaring som fiskehandler.

– STRØM har truffet Salma-kundene midt i hjerteroten, og dermed skaffet verdifull trygghet på kort tid. Våre analyser viser at andelen gjenkjøp hos STRØM-kundene ligger opp til 50 prosent over Salma, og dette var utvilsomt en av fjorårets mest oppsiktvekkende produktlanseringer i vårt system, sier kategoriansvarlig hos Meny-Ultra, Thore Berthelsen.

I dialog med flere dagligvarekjeder

Codfarmers er allerede i dialog med andre dagligvarekjeder om salg av STRØM fra annet halvår 2011, og har mottatt henvendelser fra utlandet om eksport av fersk torskeloin.

Torsken er filetert og pakket maksimum fire timer etter at fisken svømte i sjøen, og på plass i ferskvaredisken i butikkene under et døgn etter at den gjorde sine siste sprell.

– Vi har latt oss inspirere av Salmas formidable laksesuksess. Forbrukeren ønsker et enkelt, superferskt produkt som leverer samme kvalitet og opplevelse hver gang man kjøper det. Ved flere anledninger har noen av forretningene vi er til stede i solgt mer torsk enn laks fra ferskvaredisken, og det til tross for at Salma har kjørt offensive kampanjer i samme periode som vi har lansert, sier Harald Dahl.

Han gleder seg også over at STRØM nå er finalist i den internasjonale konkurransen Prix d’Elite – også kalt ”den internasjonale sjømatbransjens Oscar”. Sammen med et annet norsk sjømatprodukt - Lofoten Lyngen peeled prawns fra Norway Prawns AS - konkurrerer torskeloinen med nyskapende sjømatprodusenter fra alle verdenshjørner. Vinnerne kåres i mai.

Avviser krav fra Salma

Et krav fra Salma om endring av design på STRØM-emballasjen grunnet forvekslingsfare, er blitt avvist av Codfarmers.

– Vi snakker om to forskjellige typer fisk – laks og torsk. STRØM har et originalt designuttrykk, et beskyttet varemerke og vidt forskjellig navn og fargevalg. Salmas ønske om endringer er grunnløst og basert på misforståelser, hevder Harald Dahl.

300 kilo i uken til Oro

En av dem som har trykket det nye, norske merkevareproduktet til sitt bryst, er kjendiskokk og tidligere verdensmester Terje Ness. Siden han i november måned i fjor satte torskeloinen på menyen i sin kritikerroste restaurant Oro, har gjestene blitt servert over 300 kilo fersk STRØM-torsk i uken.

– Torskeloinen er en drøm å jobbe med, fordi vi alltid kan stole på kvaliteten. Det er uten tvil det produktet vi får flest positive tilbakemeldinger på fra gjestene våre, sier Terje Ness.

Les også: Mesterkokkens juletorsk 27.12.2010