– Et svært inspirerende prosjekt

Utviklingen av det nye produktet av fersk torsk, som lanseres under merkenavnet STRØM, har inngått i prosjektet Marinepack 2010.

Fisk.no omtalte for en tid siden at Codfarmers ASA den 4. november i år, skal lansere et nytt produkt av torsk under varemerket STRØM®.

Torsken skal slaktes, fileteres og pakkes pakkes i en delikat forbrukepakning med modifisert atmosfære, maksimum fire timer etter at den svømte i sjøen.

Les også: Lanserer varemerket STRØM® 14.10.2010

Forsker Anlaug Adland Hansen i Nofima har jobbet mye i dette prosjektet. Hun er tilknyttet prosjektet Marinepack 2010, melder Nofima.

– Dette produktet er av pre-rigor-filtert råvare, som blir raskt nedkjølt og hygienisk prosessert. Dessuten er pakkemetode tilpasset produktet, som gir loins med god sensorisk kvalitet og holdbarhet, sier Ådland Hansen.

– Svært inspirerende

– Dette prosjektet er et godt eksempel på hvordan forskning, produktutvikling og design utvikles parallelt, og ender ut i en konkret produktlansering, sier Ådland Hansen.

– Gruppen som har jobbet i prosjektet var sammensatt av personer med tung faglig kompetanse på ulike områder, som har vært viktig for å lykkes. Prosjektet blir dermed stående som et godt eksempel på hvordan man kan få forskningskompetanse ut i konkret anvendelse. Dette har vært et veldig inspirerende prosjekt, forteller Ådland Hansen.

Forpakningen og bunnfolien er nokså lik den man kjenner fra SALMA-produktet, fortalte markedsdirektør Henrik Andersen til fish.no tidligere denne måneden.

Forskere ved Nofima har i dette prosjektet utført en rekke pakningsforsøk gjennom prosjektet Marinepack 2010 som er finansiert av Norges forskningsråd.

– Vi har jobbet med emballasjeprodusenten Tommen Gram og Codfarmers for å få frem den beste kvaliteten på produktet, forteller Anlaug Ådland Hansen.

Valget av navnet STRØM er gjort inspirert av at fisken oppdrettes ved Saltstraumen.

Les også: Nye teknikker kan gi raskere foredling 17.07.2010

Les også: Emballasjen – matvarenes kinderegg 06.05.2010

Om Marinepack 2010

Hovedmålet for Marinepack 2010 er å bidra til høy konkurransekraft, lønnsomhet og lavest mulig påvirkning på klima og miljø for norsk emballasjeindustri og sjømatnæring. MarinePack-prosjektet er det tredje igangsatte, og det er finansiert av tre ulike program i Norges forskningsråd: BIA, Smartrans og Matprogrammet. Østfoldforskning, Nofima, emballasjebedrifter, fiskebedrifter, en transportør og en utstyrsleverandør er deltakere i prosjektet. Prosjektet avsluttes ved utgangen av 2011. Kilde: Nofima