Øker distribusjonen av «STRØM»

Codfarmers øker nå distribusjonen i Norge av fersk torskeloin under merkenavnet «STRØM». I løpet av sommeren skal produktet også testlanseres i Sverige og Sveits.

– Etterspørsel og salg har vært over all forventning siden lanseringen i november i fjor. I dag selges STRØM i 232 dagligvarebutikker og supermarkeder i Meny-Ultra, sier administrerende direktør Harald Dahl i Codfarmers ASA i en pressemelding.

– Ukentlig opplever kunder dessverre å komme til tomme fiskedisker i enkelte butikker. Nå tar vi grep som sikrer at nordmenn skal få enda bedre tilgang til dagfersk torskeloin fra Saltstraumen, sier Dahl.

– Utsolgte produkter er et luksusproblem for oss som produserer og selger, men leit for kunder som ønsker dagfersk skinn- og benfri torskeloin på middagsbordet. For å møte økt kundetilgang, har vi blant annet trappet opp produksjonen og optimalisert bestillingsrutinene, sier han.

Avtale med ICA

En fersk avtale med ICA-kjeden gjør STRØM tilgjengelig i nye 38 butikker allerede fra neste uke. Dessuten lanseres et helt nytt privat label-produkt «Fiskemannens torskefilet», i samarbeid med Norgesgruppen.

Nytt produkt: «Fiskemannens torskefilet»

– Fiskemannens torskefilet er enkelt forklart ytrefileten fra den samme, ferske torsken som vi skjærer STRØM-loinen fra. Dette produktet lanseres nå i store deler av KIWI- og Spar-kjeden. Kvaliteten er like god, og størrelsen på de to filetene i pakken er tilpasset norske forbrukere. Det nye produktet gir markant bedre utnyttelsesgrad på fisken, og øker marginene hos Codfarmers, hevder Dahl.

Selskapet la fredag frem resultatet for forrige kvartal, og nok en gang ble det rødt på bunnlinjen.

Les også: Tap på det jevne i Codfarmers 20.05.2011

– Vi har forespørsler fra andre norske matvarekjeder, som ønsker STRØM i sitt sortiment. I løpet av de tre neste månedene testlanserer vi torsken i Sverige og Sveits. Her har kjedene og forbrukerne gode erfaringer med fersk laks fra Salma, og store forventninger til STRØM, som virkelig er i ferd med å befeste seg som det nye navnet på fersk torsk, hevder Dahl.

– Kresne forbrukere

STRØM-torsken er alet opp ved Codfarmers produksjonsanlegg i Saltstraumen utenfor Bodø. Torsken er filetert og pakket maksimum fire timer etter at fisken svømte i sjøen, og på plass i ferskvaredisken i butikkene under ett døgn etter at den gjorde sine siste sprell, heter det i meldingen fra Codfarmers.

– Norske forbrukere blir stadig mer kresne når det gjelder ferske matvareprodukter. De ønsker et enkelt, superferskt fiskeprodukt som leverer samme kvalitet og opplevelse hver gang man kjøper det, sier Harald Dahl.