Ferdig utvannede produkter av tørrfisk vil revolusjonere markedet for hjemmekonsum av tørrfisk i både Italia og Norge.
Det spår Merete Kristiansen i Norges sjømatråd, som har tatt med seg italienske kokker til Nord-Norge for å inspirere norske kokker.
Det sies at man tar ikke med seg fisk til Lofoten. Likevel er det nettopp fisk den italienske tørrfiskimportøren Daniele Tagliapietra har med seg i kofferten når han besøker sine kunder i Nord-Norge, melder Norges sjømatråd. Fisken skal brukes av italienske kokker som holder kokkeworkshop i Tromsø i regi av Sjømatrådet. Tagliapietra importerer tørrfisk fra Norge, og videreforedler i Italia til ferdig utvannede og konsumklare produkter.
– I Italia øker etterspørselen etter ferdig utvannede produkter av tørrfisk, både i restaurantkjøkken og i kjøledisken. Disse innovative produktene gjør det enklere for de yngre å gjenoppdage de gode tørrfisktradisjonene vi har, sier Tagliapietra.
For anledningen har han med sine gryteferdige produkter når italienske kokker tilbereder forskjellige retter av tørrfisk på Skarven Kulinariske Teater. Formålet med workshopen er å videreformidle den italienske tradisjonen med å lage og spise tørrfisk til norske kokker, for å utvikle denne tradisjonen også i Norge. Den italienske tradisjonen for å spise tørrfisk fra Norge er mange hundre år gammel, mens vi i Norge har større tradisjoner for å sende tørrfisken ut i verden enn å spise den selv.
Økning i hjemmekonsum
Sjømatrådets fiskeriutsending til Italia, Merete Kristiansen, er sikker på at disse konsumklare produktene er framtiden for tørrfisken, både i Italia og her hjemme.
– I 2013 økte hjemmekonsumet av tørrfisk med hele 28 prosent i Italia. Jeg er sikker på at dette bare er begynnelsen, og at nye produkter vil være nøkkelen for fremtidig vekst i tørrfiskkonsumet, sier hun.
Innovatører og ambassadører
Kristiansen trekker fram både Tagliapietra og den norske produsenten HALVORS som gode eksempler på tørrfiskinnovatører. Sistnevnte tilbyr ferdig utvannede og gryteklare produkter av tørrfisk og klippfisk til både det italienske og det norske markedet.
Kokkene på workshopen skryter uhemmet av de nye, konsumklare produktene som vokser fram, som de mener ikke går på akkord med kvaliteten. Disse kokkene har, ifølge Kristiansen, helt sentrale roller i den fremtidige tørrfiskveksten.
– Vi trenger gode tørrfiskambassadører som kan spre matglede, nye ideer og inspirasjon. Disse stjernekokkene fra Italia er et godt eksempel på slike ambassadører i sitt hjemland. Vi er glade for å ha dem med til Norge denne uken, både for å inspirere norske kokker og for å gi dem selv enda bedre innsikt i hvor tørrfisken kommer fra, sier Kristiansen.