Erstatter «magefølelsen» med data

Større kunnskap om forbrukernes preferanser, ønsker og behov, øker sannsynligheten for å utvikle suksessrike produkter.

Det mener forskere ved Nofima Mat, som over flere år har arbeidet med å utvikle effektive datamodelleringsprogram, som gjør det mulig for bedrifter å øke treffsikkerheten og dermed minimere risikoen ved produktinnovasjoner.

Disse verktøyene er utviklet i tett samarbeid mellom fagpersoner innen statistikk, forbrukerforskning og sensorikk, melder Nofima.

– Snur opp-ned på innovasjonsprosessen

Multivariate analysemodeller er sentrale i Nofimas forbrukerforskning, og de gir langt bedre og mer treffsikre svar enn modeller som kun tar hensyn til én variabel av gangen.

Det handler om å skape de riktige produktene basert på forbrukernes preferanser. Fremfor å presentere et ferdig produkt eller kun en prototype for forbrukerne og deretter undersøke om produktet tilfredsstiller forbrukernes ønsker, starter prosessen i motsatt ende. Først kartlegges hvilke egenskaper som er viktige for forbrukerne, og med dette som utgangspunkt starter innovasjonsarbeidet.

– Vi starter typisk med en serie forslag til prototyper, kanskje etter innledende studier av generelle tendenser og forbrukeroppfatninger. Gjennom en interaktiv prosess der man sammenstiller kunnskap om både produktet og sensorisk analyse, samt forbrukerundersøkelser og statistikk blir man i stand til å vurdere disse forslagene opp mot hverandre i forhold til hva forbrukerne ønsker, sier professor Tormod Næs ved Nofima Mat.

– Dette kan gjelde både selve produktet og andre aspekt slik som emballasje, etiketter etc. Statistikk og gode programvarer står sentralt i tolke de store datamengdene som framkommer og for å trekke de rette konklusjonene, forklarer Næs.

Tre trinn til bedre beslutninger

Nofima har de senere årene arbeidet med tre viktige elementer i utviklingsarbeidet knyttet til statistikk og datamodellering. Det første leddet i denne ”«tretrinnsraketten» er programvaren PanelCheck, et verktøy for sensorisk analyse, som gjør det langt enklere å gjennomføre kvalitetskontroller og tolke dataene som framkommer fra denne typen analyser.

I dag er denne programvaren, som kan lastes ned gratis via panelcheck.com, blitt bransjestandard for datamodellering av sensoriske panel og brukes også aktivt ved flere universitet, institutt og bedrifter rundt om i verden.

Den nylig utgitte boken «Statistics for sensory and consumer science» er ledd nummer to, og bokens tredje kapittel er på mange måter en bruksanvisning til programvaren PanelCheck. Det tredje leddet er programvaren ConsumerCheck som er under utvikling. ConsumerCheck er en videreutvikling av PanelCheck.

– I ConsumerCheck fokuseres det på interaksjonen mellom sensorikk og forbrukerkunnskap, med særlig vekt på å koble sensoriske og ytre egenskaper ved produktet i en og samme forbrukerstudie. Dette programmet vil gi helt nye muligheter for rask og effektiv produktinnovasjon i industrien, forteller Tormod Næs.