– Kan skape norsk sjømatrevolusjon

Hvis den norske forbrukeren får velge mellom flere «smarte» sjømatprodukter og lære å tilberede enkle retter, kan resultatet bli en sjømatrevolusjon, intet mindre, mener Kjetil Try.

Da Eksportutvalget for fisk samlet sjømatnæringen til jubileumskonferansen «Fra råvare til merkevare», inviterte de også reklameguruen Kjetil Try for å få oppskriften på en sjømatrevolusjon i Norge.

Les også: Feiret den norske sjømaten 30.09.2011

– Invester mer i markedsføring

Den første ingrediensen Try ville ha inn, var økte investeringer i det norske markedet, skriver Eksportutvalget for fisk (EFF) i en pressemelding.

– Det er naivt å tro at dette går av seg selv fordi vi har så gode råvarer. Selv om sjømat har en stor markedsandel sammenlignet med investeringene i det norske markedet, er det ingen profesjonelle merkevarebedrifter som hadde turt å bruke så lite på markedsføring, sa Try.

Les også: – Kan bli «olympisk mester» i sjømat 02.10.2011
Les også: Fra råvare til merkevare 02.10.2011

– Lag flere forbrukervennlige produkter

Det andre rådet fra Try gikk rett til produsentene, og det var å lage flere smarte, forbrukervennlige produkter som gjør sjømat tilgjengelig for flere. Rådet til EFF var framfor alt å jobbe for å spre kunnskap om tilberedning, til å lære forbrukeren at sjømat er utgangspunktet for enkle og spennende retter.

– Sjømat er fortsatt uvant for mange, sagt på en annen måte: Fisk er en fremmed fugl i mange kjøkken, sa Try.

Les også: Nordmenn vil ha ferdigpakket fisk 24.05.2011

Eksportutvalget følger opp

– Norge er et viktig marked, og vi har et historisk høyt markedsbudsjett i 2011. Vi skal sørge for økt forbruk og preferanse for sjømat i Norge, sa EFFs markedsrådgiver Ragnhild Eriksen Heen da hun fulgte opp Kjetil Trys innlegg.

På konferansen «Fra råvare til merkevare» viste Heen hvordan EFF jobber med integrerte kampanjer, der alle kanaler drar i samme retning og forsterker hverandre.

Filmer med suksess

Konferansedeltakerne fikk se et eksempel på dette da Heen viste hvordan kjennskapen til EFFs forbrukerportal Godfisk.no økte etter fjorårets reklamefilmer om raske hverdagsmiddager med laks.

I en spørreundersøkelse som EFF gjorde før filmene ble vist på TV, svarte 11 prosent at de hadde hørt om nettsiden. Etter kampanjen var dette tallet økt til hele 33 prosent, og Godfisk.no er nå blant de tre mest kjente norske matsidene på internett.

– Viktig inspirasjonskilde

– Dette er viktig for oss, fordi nettet er en sentral inspirasjonskilde for unge som lager mat, sa Heen.

Godfisk.no er kjernen i EFFs digitale satsing. I tillegg kommer Facebook-siden, der nærmere 50.000 sjømatvenner inspirerer hverandre og utveksler oppskrifter, samt YouTube-kanalen med enkle videoer der kokker lærer norske forbrukere å tilberede sjømat.