Regjeringen har i dag satt krav til drivstoffkvalitet tilvarende lett marin diesel for skip som seiler innenfor nasjonalparkene på vestsiden av Svalbard.
Bransjeforeningen Norske Maritime Leverandører spør hvorfor oljevernberedskapen ikke kan legges under Kystvakten.
WWF støtter et forbud mot tungolje, men mener at kravet om redusert svovelutslipp ikke hindrer bruk av tungolje, og at problemet med skipsuhell og oljesøl fra tungolje ikke er løst.
Kystverkets beredskapsavdeling rapporterer om mange hendelser i uke 30 - 2009.
Fiskeridirektoratet frykter at tauverk fra blåskjellanlegg som ligger brakk, kan bli en fare for skipsfarten.
WWF har kommet med en ny rapport om arter innført med ballastvann.
Gasnor og Tide Sjø AS har inngått avtale om naturgassleveranser til de tre nye passasjerfergene i Oslofjorden, som trafikkerer strekningen Aker Brygge - Nesoddtangen.
Årsrapport: I 2008 kom det 1304 meldinger til Kystverkets beredskapsvaktlag. Av disse var 439 hendelser utslipp av forurensning til sjø, vassdrag eller på land med en total innrapportert mengde på 1562 m3.
Side 6 av 6