Helse, miljø og sikkerhet
Fra 1. juni 2023 må du ha høyhastighetsbevis for å kunne føre fritidsbåter som kan gå i 50 knop eller mer.
Kompetansekravet skal gjelde førere av fritidsbåter og vannscootere som kan oppnå hastighet på 50 knop eller mer.
En ny forskrift om fartsgrenser på sjøen trer i kraft 15. mai 2021.
Tallet på både skipsulykker og personulykker økte i 2020.
Regjeringen la fredag frem en proposisjon om opprettelse av en ny redningshelikopterbase i Tromsø.
Nye innreiserestriksjoner stanser utenlandske sesongarbeidere til årets vinterfiske.
I 2020 omkom 20 personar frå fritidsbåt.
Regjeringen vil innføre et kompetansekrav for førere av fritidsbåter som kan oppnå større hastighet enn 50 knop.
Kystverket er bekymret for at bruken går ut over sjøsikkerheten.
Så mange som 9.359 personar bestod båtførarprøven i juni 2020.
Frøy Akvaservice AS ble det første dykkerselskapet som ble inspisert etter innføring av nye regler for dykking fra skip.
Sjøfartsdirektoratet foreslår å innføre høyhastighetsbevis for fritidsfartøy raskere enn 40 knop.
Både kapteinen og rederiet bøtelegges etter at reketråleren «Northguider» gikk på grunn.
En dykker fikk fredag kveld alvorlige problemer under en inspeksjon av en not på et oppdrettsanlegg i Jøssundfjorden i Flatanger.
Arbeidstilsynet presiserer at kjetting ikke kan benyttes som rekkverk på fôrflåter i fiskeoppdrettsnæringen.
En ny forskrift skal sikre at dykkere blir vernet av sikkerhetskrav på lik linje med dykkere som dekkes av arbeidsmiljøloven.
Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) har gransket dødsulykken om bord på brønnbåten Rohav i 2018.
Antall skadde knyttet til skipsulykker ble doblet i 2019 sammenlignet med 2018.
En fiskeoppdretter som klaget på Arbeidstilsynets vedtak om å sette opp rekkverk på fôrflåten, har nå fått avslag på klagen.
Redningsselskapets drukningsstatistikk viser at 86 personer omkom i drukningsulykker i fjor, mot 102 året før.
Side 1 av 6