Helse, miljø og sikkerhet
I 2020 omkom 20 personar frå fritidsbåt.
Regjeringen vil innføre et kompetansekrav for førere av fritidsbåter som kan oppnå større hastighet enn 50 knop.
Kystverket er bekymret for at bruken går ut over sjøsikkerheten.
Så mange som 9.359 personar bestod båtførarprøven i juni 2020.
Frøy Akvaservice AS ble det første dykkerselskapet som ble inspisert etter innføring av nye regler for dykking fra skip.
Sjøfartsdirektoratet foreslår å innføre høyhastighetsbevis for fritidsfartøy raskere enn 40 knop.
Både kapteinen og rederiet bøtelegges etter at reketråleren «Northguider» gikk på grunn.
En dykker fikk fredag kveld alvorlige problemer under en inspeksjon av en not på et oppdrettsanlegg i Jøssundfjorden i Flatanger.
Arbeidstilsynet presiserer at kjetting ikke kan benyttes som rekkverk på fôrflåter i fiskeoppdrettsnæringen.
En ny forskrift skal sikre at dykkere blir vernet av sikkerhetskrav på lik linje med dykkere som dekkes av arbeidsmiljøloven.
Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) har gransket dødsulykken om bord på brønnbåten Rohav i 2018.
Antall skadde knyttet til skipsulykker ble doblet i 2019 sammenlignet med 2018.
En fiskeoppdretter som klaget på Arbeidstilsynets vedtak om å sette opp rekkverk på fôrflåten, har nå fått avslag på klagen.
Redningsselskapets drukningsstatistikk viser at 86 personer omkom i drukningsulykker i fjor, mot 102 året før.
Flere omkom i juli og august enn i hele første halvår til sammen.
Sist gang Sjøfartsdirektoratet kunne registrere null omkomne yrkesfiskere var i 2008.
Fiskebåt Nord, Fiskarlaget Nord, Norges Kystfiskarlag og Norsk Sjømannsforbund støtter regjeringens beslutning.
Nye regler skal bidra til bedre sikkerhet for fiskere, turister og hvalen.
Samfiskeordningen fortsetter til neste år selv om det i kvotemeldingen foreslås avvikling av ordningen.
Fredag inngikk Redningsselskapet og Kongsberg Maritime en samarbeidsavtale om utvikling av søk- og redningsteknologi.
Side 1 av 6