Norge vil tildele fartøy fra EUs medlemsstater en torskekvote i fiskevernsonen ved Svalbard.
Regjeringa foreslår å forby skip som seglar på Svalbard å bruke tungolje.
I en vellykket aksjon har bit for bit av den havarerte tråleren blitt fraktet bort fra Hinlopenstretet ved Svalbard.
Kystverket etablerer ArcticInfo, en ny digital informasjonstjeneste for økt sjøsikkerhet i de nordlige havområdene.
Både kapteinen og rederiet bøtelegges etter at reketråleren «Northguider» gikk på grunn.
Statsbudsjettet: Regjeringen prioriterer å styrke beredskapen i nord, og foreslår å opprette en ny redningshelikopterbase i Tromsø og etablere HF-dekning i de nordlige havområder opp til Nordpolen.
Kystverket styrker sjøtrafikkovervåkingen på Svalbard med nye solcelle- og vinddrevne AIS-basestasjoner i områder uten infrastruktur.
Havforskningsinstituttet har nå etablert kontor på Svalbard.
Undersøkelser viser at fisk, fugl, sel og fjellrev har nye typer tungt nedbrytbare miljøgifter.
Arktisk økosystemtokt: Foreløpig er det observert lite av lodde vest av Spitsbergen.
Miljøverndepartementet har sendt et forslag til endring i Svalbardmiljøloven ut på høring. Det foreslås et begrenset forbud mot bruk av tungolje rundt Svalbard.
DNV har på oppdrag for Kystverket, utført en risikoanalyse vedrørende skipstrafikken ved Svalbard.
Sysselmannen har bortvise et Belize-registert omlastingsfartøy fra Svalbard, da fartøyet ikke har sendt korrekte sporingemeldinger til Fiskeridirektoratet.
Regjeringen har i dag satt krav til drivstoffkvalitet tilvarende lett marin diesel for skip som seiler innenfor nasjonalparkene på vestsiden av Svalbard.
Sysselmannens fartøy Nordsyssel, er denne uka fylt med eksperter på miljøgifter og spredning av forurensning.